- Sis aules de teatre de la Xarxa Vives han compost el programa de la I Biennal de Teatre Universitari.
- El format de marató ha permès al públic gaudir d’una variada oferta teatral durant una mateixa jornada.
2.07.2018.- La Sala Matilde Salvador del Centre Cultural la Nau de la Universitat de València va acollir el passat 4 de juliol, des de les 17:30 h, la I Biennal de Teatre Universitari de la Xarxa Vives. La mostra, interuniversitària i itinerant, es presentava en la seua primera edició sota el format d’una marató de teatre, caracteritzat per la representació de diverses obres, de curta durada, en una mateixa jornada. El repartiment d’actrius i actors amb què ha comptat la Biennal són els grups de teatre de les universitats d’Alacant, Internacional de Catalunya, Miguel Hernández d’Elx, Politècnica de València, Pompeu Fabra i València.
Apologia de la cultura, crítica política, denúncia social o lliçons de vida de la Grècia clàssica han centrat les propostes d’enguany
L’aposta per una programació variada que incloga noves propostes escèniques emergents és sense dubte un dels atractius clau d’aquesta primera edició. La Biennal va pujar el teló a les 17:30 h, amb el Grup de Teatre de la Universitat de València i un fragment de “En defensa de la cultura 1937-2018”. El director i dramaturg valencià Javier Sahuquillo homenatja a través d’aquesta obra el 80é aniversari del II Congrés Internacional d’Escriptors en Defensa de la Cultura, que es va celebrar a València en plena Guerra Civil l’any 1937, i que va congregar a més de 100 intel·lectuals internacionals al cap i casal, aleshores capital de la II República.
El teatre de caire polític va arribar també a les 18:15 h de la mà de l’Aula de Teatre de la Universitat d’Alacant i l’obra “En defensa. Un concierto de despedida”, de Lola Blasco. La dramaturga alacantina, premi nacional de literatura dramàtica 2016, pren com a referent Les Tristia d’Ovidi i presenta una obra amb un fort component reflexiu, que aborda la incertesa i la frustració que viuen els joves marcats per la precarietat laboral, l’exili i l’acceptació de la mediocritat.
L’antiga Grècia va tenir el seu espai a la Biennal a partir de les 19:00 h. L’Aula de Teatre de la Universitat Pompeu Fabra va representar “Antígona”, de Sòfocles, i va traslladar als nostres dies els eterns dilemes humans mereixedors d’una anàlisi actual, com són el de l’oposició de la llei contra la moral i el del seny contra els ideals.
A les 19:45 h va ser el torn del Grup de Teatre de la Universitat Miguel Hernández d’Elx amb la funció “Una mirada, un pensament”, basada en poemes de Vicent Andrés Estellés. El director, Adán Rodríguez, ha emprès el repte de transformar la poesia en teatre amb aquest espectacle, que enarbora un cant antifeixista i una fuga a través del teatre i de la poesia que alterna les imatges de la repressió i de la desesperança amb les de l’amor i la dignitat humana.
“Què és i què no és art” és la pregunta que va llançar el Grup de Teatre de la Universitat Internacional de Catalunya amb l’obra “Quin Quadre!!!”, que va veure la llum a La Nau a les 20:45 h. L’obra, de redacció col·lectiva, transmet un missatge vital carregat de joventut, música i humor, que qüestiona el límits de la consideració artística en la nostra societat.
Ja a les 21:30 h, la marató de teatre va cloure el programa d’enguany amb l’obra “Mary de Frankestein”, una adaptació lliure de “Frankenstein o el Prometeu modern”, de la dramaturga britànica Mary Shelley. L’Aula de Teatre de la Universitat Politècnica de València donarà pas a la història d’un esguerro femení, creat per un monstre, i de nom Mary. Una història de solitud, desolació i la ira com a única forma de defensar la dignitat.
Aquesta primera edició de la Biennal també ha creat un espai de formació teatral. Així, els grups de teatre universitaris compartiran coneixements, experiències i es formaran a través de diferents tallers i cursos que s’organitzaran en el marc de l’activitat.